torsdag den 27. september 2012

Nanna Schultz: Fra tynd til str. 0


Jeg medvirkede i forsommeren i tv-dokumentaren 'På egen krop', tilrettelagt af seje Louise Unmack Kjeldsen. Her undersøger jeg det nye, syge skønhedsideal 'size zero' og prøver en ekstrem diæt af på egen krop. Det var forfærdeligt! Det sygelige fokus der for tiden er på kvinders vægt og kost er usundt og unødvendigt. Jeg har mødt bladredaktører, overlæger, folkene bag sonde-slankekuren, modeller og tidligere spiseforstyrrede. Det har været interessant, nedslående, skræmmende og skørt. Debatten om dette åndssvagt tynde skønhedsideal er vigtig, især nu. Jeg håber at programmet kan ruske lidt op i både medier, modebranchen og os laktoseintolerante, raw food-spisende, detox-fokuserede, delle-hadende, overkontrollerede kvinder.

Du kan se programmet HER.

1 kommentar:

  1. Kære Nanna.

    Jeg ville bare sige tusinde tak for at du tager dette her op og ikke mindst tager det alvorligt. jeg har selv levet med anoreksi i en årrække og er desværre stadig langt fra at være rask. folk der ikke har prøvet det på egen krop kan ikke forstå hvorfor det er så svært bare at spise. jeg genkender alle de tanker du har under programmet, udmattelsen, søvnløsheden og den konstante fokus på mad og vægt. jeg håber virkeligt at det indblik i spiseforstyrelser du giver kan standse andre piger fra at ødelægge deres liv som jeg har gjort. vi har brug for at der bliver gjort op med disse syge og selvskadende idealer.

    Kærlig Hilsen Nanna

    SvarSlet